1855
Henri Sainte-Claire Deville (1818-1881) -- Frans chemicus -- slaagde erin om, voortbordurend op het procedé van Wöhler, op voordelige wijze aluminium te maken. Anders dan zijn Duitse voorganger lukt het Deville om met het goedkope natrium, in plaats van kalium, aluminiumchloride te reduceren.
Deville was geen excellent chemicus; zijn kracht lag met name in wat we tegenwoordig "public relations" en "marketing" noemen. Op de wereldtentoonstelling in Parijs van het jaar 1856, stelde hij een blok aluminium van eigen maaksel tentoon vergezeld van de reclameslogan "Zilver uit leem".
Hiermee en met zijn, voor die tijd, goedkope manier van aluminiumproductie, wist hij een aantal investeerders (waaronder de Franse keizer Napoleon III) te overtuigen. De industriële productie van aluminium vond zijn aanvang.
Het aluminium dat door Deville's fabrieken werd geproduceerd, bood dezelfde glans als zilver, maar... voor een lagere prijs. Voor gebruiksartikelen in massafabricage, was aluminium echter nog steeds te duur.
Deville's aluminium werd dan ook verwerkt tot sieraden en andere luxe artikelen. De ratel die als geschenk diende voor Napoleon III's zoontje is hiervan een voorbeeld.